رپورتاژ آگهی به انگلیسی Advertorial یا Reportage نامیده میشود. این نوع آگهی در قالب گزارش، خبر یا مقاله ارائه میشود و به صورت غیرمستقیم خدمات یا محصولات یک کسب و کار را معرفی میکند.
رپورتاژ آگهی یک نوع تبلیغات بومی است که با هدف اطلاعرسانی و ترغیب مخاطب به انجام عمل خاص در قالب یک مقاله خبری یا آموزشی در رسانههای مختلف منتشر میشود.
نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب، باید نکاتی را رعایت کنید که از جمله آن ها عبارتند از:
- تیتر جذاب
- مناسب بودن موضوع رپورتاژ با رسانه درج شده
- توجه به ساختار و قالب نگارشی رپورتاژ با رسانه هدف
- استفاده از پاراگرافهای کوتاه و مفید
- بیان مطالب بدون تعصب
- ارائه دلایل، شواهد و منابع قابل اعتماد برای تأیید صحت مطالب
- کال تو اکشن یا اقدام به عمل مناسب با رپورتاژ
- درج لینکهای مربوط به سایت یا صفحات شبکههای اجتماعی
در این مقاله تیترهای زیر را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد که عبارتند از:
- چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم
- عوامل تعیینکننده هزینه رپورتاژ آگهی
- قوانین انتشار رپورتاژ آگهی چیست
- انتخاب رسانه مناسب برای رپورتاژ آگهی چگونه است؟
- چطور میتوانم مخاطبان هدف خود را در رپورتاژ شناسایی کنم؟
- چگونه محل قرارگیری لینک در رپورتاژ را تعیین کنم؟
- و…
پس اگر می خواهید در این مورد بشتر بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
رپرتاژ آگهی چیست؟
رپرتاژ آگهی یک نوع آگهی است که در قالب یک گزارش، خبر یا مقاله نوشته و منتشر میشود. هدف از رپرتاژ آگهی این است که مخاطبان رسانهای را با جنبههای مثبت یک محصول، خدمت یا برند آشنا کند و تاثیر بیشتری بر روی ذهن آنها بگذارد. رپرتاژ آگهی به صورت پولی از سوی شرکتهای تبلیغاتی به رسانهای (مجلات، تلوزیون، وب سایتها و …) فروخته میشود.
در تعریفی دیگر:
رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغ است که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری به مخاطبان عرضه میشود. هدف از رپورتاژ آگهی معرفی خدمات، محصولات یا ویژگیهای کسب و کار است. رپورتاژ آگهی باعث افزایش اعتماد، شناسایی برند و بازدید سایت میشود.
فواید، نحوه خرید و قیمت رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی نوعی متن یا مقاله است که به صورت غیرمستقیم خدمات یا محصولات یک کسب و کار را معرفی میکند. رپورتاژ آگهی مزایای زیادی برای سئو (مقاله سئو و انواع آن چیست ) و بازاریابی دارد، از جمله:
- افزایش اعتبار و شناسایی برند
- افزایش ترافیک و بازدید سایت
- افزایش رتبه گوگل با دریافت لینکهای کیفی
- تاثیرگذاری بر روان خواننده و تحریک به خرید
برای خرید رپورتاژ آگهی، شما میتوانید از پلتفرمهای آنلاین استفاده کنید که خدمات نوشتن و انتشار رپورتاژ در رسانههای مختلف را به شما ارائه میدهند. قبل از سفارش رپورتاژ، باید تعداد، قالب، هدف و بودجه خود را مشخص کنید.
قیمت رپورتاژ آگهی بستگی به عواملی چون كیفیت رسانه، مرتبط بودن با کسب و کار ما، تعداد كلمات، نوع و تعداد لینكها، اعتبار دامنه (DA) و… سایت بستگی دارد.
هدف از رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی یک نوع تبلیغات بومی است که با هدف اطلاعرسانی و ترغیب مخاطب به انجام عمل خاص در قالب یک مقاله خبری یا آموزشی در رسانههای مختلف منتشر میشود. رپورتاژ آگهی اگر با رعایت استانداردهای گوگل و با کیفیت بالا نوشته شود، میتواند به سئو سایت کمک کند.
چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم
- تبلیغ مستقیم نه (مقاله تفاوت بازاریابی و تبلیغات ): نباید اجازه دهید رپورتاژ آگهیتان شبیه به یک کاتالوگ تبلیغاتی بشود. بلکه باید شبیه به یک مطلب خبری جذاب و مفید باشد و از زبان سوم شخص نوشته شده باشد.
- توضیح زیاد نه: از شاخ و برگ دادن زیاد به مطلب و بیان جزئیات خودداری کنید.
- لحن مناسب را انتخاب کنید: لحن عامیانه و صمیمی معمولاً جذابتر از لحن رسمی و خشک است.
- تبلیغ مستقیم نکنید: به جای این که به مخاطب بگویید چقدر محصول یا خدمات شما عالی است، به او اطلاعات مفید و جذاب درباره آنها بدهید.
- زیر تیترهای خوب: تیتر قوی و جذاب داشته باشید. تیتر باید توجه مخاطب را جلب کند و باعث شود که متن رپورتاژ را بخواند.
- عنوان جذاب: عنوان رپورتاژ باید توجه مخاطب را جلب کند و باعث شود که او متن را بخواند. عنوان باید شامل کلمات کلیدی، سؤالات، حقایق، دادهها، فرمولها یا دستورالعملهای مربوط به محصول یا خدمات شما باشد.
- محتوای ارزشمند: محتوای رپورتاژ باید اطلاعات مفید و قابل اعتماد درباره محصول یا خدمات شما را به مخاطب منتقل کند و نقطه قوت، فرصتها، فروش و پشتیبانی شما را بیان کند.
چطور میتوانم یك رپورتاژ آگهی خوب بنویسم؟
برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب، باید چند نکته را رعایت کنید. این نکات عبارتند از:
- انتخاب یک تیتر جذاب و مناسب برای موضوع رپورتاژ
- توجه به ساختار و قالب نگارشی رپورتاژ و استفاده از پاراگرافهای کوتاه و مفید
- استفاده از زبان ساده، شفاف و بدون تعصب در بیان مطالب
- ارائه دلایل، شواهد و منابع قابل اعتماد برای تأیید صحت مطالب
- درج لینکهای مربوط به سایت یا صفحات شبکههای اجتماعی کسب و کار در پایان یا در طول رپورتاژ
- و…
آیا رپورتاژ آگهی فقط برای سئو سایت خوب است؟
خیر، رپورتاژ آگهی فقط برای سئو سایت خوب نیست، بلکه برای بازاریابی (مقاله انواع بازاریابی ) و افزایش شناخت و اعتماد مخاطبان هم مفید است. رپورتاژ آگهی باعث میشود که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بهتر دیده شود و لینکهای با کیفیتی به آن اضافه شود. همچنین رپورتاژ آگهی میتواند باعث جذب ترافیک و افزایش فروش سایت شما شود.
عوامل تعیینکننده هزینه رپورتاژ آگهی
عوامل تعیینکننده هزینه رپورتاژ آگهی عبارتند از:
- نوع و تعداد رسانهای که انتخاب میکنید
- اعتبار دامنه و صفحه وبسایتهای منتشرکننده
- رتبه الکسا، آتوریتی دامنه، آتوریتی صفحه و اسپم اسکور وبسایتها
- میزان ترافیک و مخاطبان هدف وبسایتها
- عنوان، محتوا، زمان و مدت انتشار رپورتاژ
قوانین انتشار رپورتاژ آگهی چیست
قوانین انتشار رپورتاژ آگهی ممکن است بسته به سایت یا رسانهای که قصد ارسال آن را دارید متفاوت باشد. اما برخی از قوانین عمومی که باید رعایت کنید عبارتند از:
- محتوای رپورتاژ باید قانونی و اخلاقی باشد
- تعداد کاراکتر و تعداد لینک و تصویر در فایل رپورتاژ براساس قوانین رسانهای که میخواهید آن را در آن منتشر کنید، تعیین شود
- تیتر مطلب را جذاب و مناسب با سلیقه مخاطبان سایت خبری که قصد دارید در آن منتشر کنید، انتخاب کنید
- مطابق با سبک نگارش رسانه ناشر انتخاب شده باشد
- در محل مناسب منتشر کنید و توجه داشته باشید که هر رسانه قیمت، مدت زمان و تعداد لینک خود را دارد
انتخاب رسانه مناسب برای رپورتاژ آگهی چگونه است؟
مخاطبان هدف خود را بشناسید و رسانهای را انتخاب کنید که با آنها همخوانی داشته باشد
اعتبار دامنه، رتبه در سیمیلار وب و اسپم اسکور رسانهای که میخواهید در آن رپورتاژ منتشر کنید را بررسی کنید
منابع ترافیک و بازدیدکنندگان سایت رسانه مورد نظر خود را مشاهده کنید
در نتیجه برای پیدا کردن سایت مناسب برای رپورتاژ باید به چند نکته توجه کنید که عبارتند از:
- موضوع وبسایت با زمینه کاری شما همخوانی داشته باشد
- امتیاز اسپم اسکور وبسایت زیر 23 درصد باشد
- رتبه سمیلاروب و تعداد بازدیدکنندگان وبسایت بالا باشد
- قیمت رپورتاژ مناسب و مقرون به صرفه باشد
چطور میتوانم مخاطبان هدف خود را در رپورتاژ شناسایی کنم؟
در مورد مخاطبان هدفتان به موارد و سوالات زیر جواب دهید:
توضیح دهید که مشکل یا نیازی که محصول یا خدمات شما برطرف میکند چیست؟
افرادی که این مشکل یا نیاز را دارند چه ویژگیهای جمعیتشناسی، رفتاری و روانشناسی دارند؟
این افراد در کجا قرار دارند و چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید؟
مثلا
ویژگیهای جمعیتشناسی مخاطبان هدف شامل سن، جنس، شغل، درآمد، تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و غیره هستند. این ویژگیها به شما کمک میکنند که بفهمید چه نوع افرادی به محصول یا خدمات شما علاقه دارند.
ویژگیهای رفتاری مخاطبان هدف شامل روشهای خرید، نحوه استفاده از محصول یا خدمات، وفاداری به برند و غیره هستند. این ویژگیها به شما کمک میکنند که بفهمید چگونه بازار خود را تقسیمبندی کنید.
ویژگیهای روانشناسی مخاطبان هدف شامل باورها، نگرشها، علاقهها و ارزشهای آنان هستند. این ویژگیها به شما کمک میکنند که بفهمید چرا افراد به محصول یا خدمات شما جذب میشوند.
برای شناسایی این ویژگیهای در مخاطبان هدف خود، باید با استفاده از انواع روشهای بازاریابی تحقیق بازار انجام داد.
چگونه محل قرارگیری لینک در رپورتاژ را تعیین کنم؟
محل قرارگیری لینک در رپورتاژ به این معناست که شما باید تصمیم بگیرید که لینک خود را در کدام قسمت از متن رپورتاژ قرار دهید. برای مثال، شما میتوانید لینک خود را در ابتدا، وسط یا انتهای متن، یا در عنوان یا زیر عنوانها قرار دهید. هر کدام از این گزینهها مزایا و معایب خود را دارند.
- لینک در ابتدای متن: این گزینه باعث میشود که خواننده سریعتر به سایت شما هدایت شود و نیاز ندارد تمام محتوای رپورتاژ را بخواند. امّا این گزینه همچنین باعث میشود که خواننده حس تبلیغاتی بالاتری داشته باشد و شاید صفحه رپورتاژ را ببندد.
- لینک در وسط یا انتهای متن: این گزینه باعث میشود که خواننده با توجه به علاقه و نیاز خود، تصمیم بگیرد که آیا به سایت شما سر بزند یا نه و ممکن است مقاله را تا انتها بخواند.
پس محل قرارگیری لینک در رپورتاژ بستگی به هدف و محتوای شما دارد. برخی از نکاتی که میتوانید در نظر داشته باشید عبارتند از:
- لینک را در جایی قرار دهید که با موضوع و کلمات کلیدی محتوای شما همخوانی داشته باشد
- لینک را در جایی قرار دهید که برای خواننده جذاب و مفید باشد
- تعداد لینکهای خود را به حد مناسب محدود کنید تا از اسپم شدن صفحه خود جلوگیری کنید
- از انکر تکستهای متنوع و مناسب استفاده کنید