تفاوت بازاریابی و تبلیغات در وهله اول این است که بازاریابی و تبلیغات اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند، اما در واقع دو چیز متفاوت هستند.
بازاریابی فرآیند شناسایی نیازهای مشتری و تعیین بهترین روش برای برآوردن این نیازها است و شامل آمادهسازی یک محصول برای بازار است و شامل فعالیتهایی مانند تحقیقات بازار، توسعه محصول، قیمت گذاری، توزیع و ترویج است.
از سوی دیگر
تبلیغات زیرمجموعهای از بازاریابی است که شامل تبلیغ یک شرکت و محصولات یا خدمات آن از طریق کانالهای پولی مانند تلویزیون، رادیو، رسانههای چاپی، بیلبوردها و تبلیغات آنلاین مثل سایت ثبت آگهی سهند یاردیم است.
به عبارت دیگر، تبلیغات جزئی از بازاریابی است که بر ایجاد آگاهی در مورد یک محصول یا خدمات از طریق کانالهای پولی تمرکز دارد.
پس بازاریابی یک اصطلاح گسترده است که شامل تمام فعالیتهایی است که یک شرکت برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود انجام میدهد و شامل تحقیق، توسعه محصول، قیمت گذاری، توزیع و تبلیغات است و تبلیغات یک نوع خاص از بازاریابی است.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی فرآیند مداومی است برای اطمینان از اینکه محصول یا خدمات شما برای بازار و خریداران بالقوه شما جذاب است. به همین دلیل، بازاریابی یک فرآیند بسیار پیچیده است.
به عنوان مثال، ممکن است شامل بازاریابی رابطهمند باشد، جایی که شما باید رابطه کاری خود را با مشتریان و مشتریان تقویت کنید.
ممکن است لازم باشد بر دوبرابر کردن امتیازات رضایت مشتری خود، وفادار نگه داشتن مشتریان خود به برند خود و توانایی ارائه مراقبت و پشتیبانی موثر پس از فروش تمرکز کنید.
حتی میتوان گفت که بازاریابی اصطلاح گستردهتری از تبلیغات به عنوان زیر مجموعهای از بازاریابی دارد.
تبلیغات شامل بسیاری از فعالیتهای مختلف است که در نهایت از هدف اصلی بازاریابی پشتیبانی میکنند، یعنی اینکه کسبوکار شما بیشتر دیده شده و برای مشتریان جذابتر میکنند تا درآمد شما را افزایشدهند.
اما قبل از اینکه بتوانید کاری در سمت تبلیغات انجام دهید، باید بسیاری از فعالیتهای بازاریابی مانند برندسازی، تحقیقات بازار، موقعیتیابی، قیمتگذاری و موارد مشابه را در جای خود بدانید و درست پوشش دهید.
آمیخته بازاریابی
در ابتدا، آمیخته بازاریابی به 4P تقسیم شد:
محصول (Product)
خدمات یا محصولی که کسب و کار شما ارائه میدهد که نیازها و خواستههای خاص مشتریان ایده آل شما را برطرف میکند.
قیمت (Price)
مشتریان چقدر برای دریافت محصول یا خدمات شما به کسب و کار شما پرداخت خواهند کرد. قیمت همچنین به تعیین میزان سودآوری کسب و کار شما کمک میکند.
محل (Place)
مشتریان شما از کجا و چگونه میتوانند محصولات و خدمات شما را پیدا کنند و به آنها دسترسی داشته باشند، از جمله خرده فروشی یا فروشندگان، توزیع، حق رای دادن، و موارد دیگر.
ترویج (Promotion)
نحوه ارتباط کسب و کار شما با مزایا و کاربردهای محصول یا خدمات شما. اینجاست که تبلیغات وارد میشود.
با این حال، در طول سالها سه مورد دیگر به این موارد اضافه شده و به جای 4Ps به 7Ps گسترش یافته است.
مردم (People)
چه کسی خدمات کسب و کار شما را ارائه میدهد. هر کسب و کاری باید برای ارائه خدمات به مشتریان خود به افراد واجد شرایط و شایسته تکیه کند.
فرآیند (Process)
رویه عملیاتی استانداردی که افراد شما از آن پیروی میکنند تا به مشتریان نشاندهند که هنگام خرید خدمات شما دقیقا چه چیزی دریافت میکنند.
شواهد فیزیکی (Physical evidence)
مشتری شما چه سود ملموسی را به عنوان بخشی از خدمات شما دریافت میکند. به عنوان مثال، اگر شما یک آژانس تبلیغاتی بودید، شواهد فیزیکی ممکن است نتایجی باشد که کمپینهای شما برای اعداد فروش مشتریان شما ارائه میدهد.
زیر مجموعههای دیگر بازاریابی چیست؟
بازاریابی دارای زیر مجموعههای زیادی است که شامل تحقیقات بازار، توسعه محصول، قیمت گذاری، توزیع، تبلیغات و روابط عمومی میشود.
بخشهای بازار زیرمجموعهای از بازار کلی یک شرکت بر اساس عواملی مانند علایق، جمعیتشناسی، نیازها، رفتارها و سایر معیارها هستند.
زیر مجموعههای دیگر بازاریابی عبارتند از:
- بازاریابی دیجیتال
- بازاریابی برون مرزی
- بازاریابی محتوا
- بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی رسانهها یا شبکههای اجتماعی
- و…
تبلیغات چیست؟
تبلیغات را میتوان زیرمجموعهای از بازاریابی در نظر گرفت زیرا تمام فعالیتهای تبلیغاتی مانند تبلیغات بومی، تبلیغات فیس بوک، لینکدین، تبلیغات پیش از پخش یوتیوب و… به طور کلی از اهداف بازاریابی شما پشتیبانی میکنند.
حتما از مثالهای بالا متوجه شده باشید که تبلیغات عمدتا شامل انواع بازاریابی پولی است.
این تبلیغات به طور خاص برای تبلیغ پیشنهادات کسبوکار از طریق محتوای پولی هستند، اما تبلیغات میتواند بسیار شامل فعالیتهایی مانند ایجاد کمپینهای خلاقانه جدید برای مجموعههای فصلی، تعیین مکان قرار دادن تبلیغات و جمعآوری اطلاعات و دادههای مربوط به مشتریان و مشتریان بالقوه باشد.
برخی دیگر از فعالیتهای تبلیغاتی عبارتند از:
- ساخت برند برای افزایش شهرت کسب و کار
- آگاهسازی مشتریان از اینکه نیازها و خواستههای برآورده نشدهای دارند که کسب و کار شما میتواند ارائه دهد.
- ایجاد سرنخ و فروش بیشتر با کمپینهای جدید
- با استفاده از پستهای رسانههای اجتماعی به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.
- با استفاده از داستان سرایی مزایای محصول یا خدمات خود را برجسته کنید.
- اگر بازاریابی از طریق عناصری مانند بیانیه موقعیت یا چشم انداز به ما بگوید پیام برند چیست، تبلیغات با قرار دادن آن در مقابل مصرفکنندگان باعث میشود آن پیام زنده شود.
بسیاری از فعالیتهای خلاقانه نیز تحت تبلیغات قرار میگیرند، مانند ایجاد کمپین، تصاویر، ویدئوها و موارد مشابه.
تفاوتهای اصلی بین بازاریابی و تبلیغات
در اینجا برخی از تفاوتهای اصلی بین بازاریابی و تبلیغات وجود دارد:
حوزه یا دامنه
بازاریابی مفهومی بسیار گستردهتر از تبلیغات است و شامل تمام فعالیتهایی است که یک شرکت برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود انجام میدهد، در حالی که تبلیغات فقط یک نوع خاص از تبلیغات است.
اهداف
اهداف بازاریابی و تبلیغات نیز متفاوت است.
بازاریابی در درجه اول با درک نیازهای مشتری و توسعه محصولات یا خدماتی است که آن نیازها را برآورده میکند.
از سوی دیگر، تبلیغات بیشتر بر ایجاد آگاهی از یک محصول یا خدمات و ترغیب مردم به خرید آن متمرکز است.
در حالی که هم بازاریابی و هم تبلیغات در نهایت هدف مشترکی دارند تا اطمینان حاصل شود که یک کسب و کار از طریق فروش مداوم سودآور باقی میماند، هدف آنها به تنهایی متفاوت است که عبارتند از:
هدف بازار یابی
- تولید سرنخ
- جذب مشتری جدید
- حفظ مشتری
- حفظ برندسازی ثابت
- مدیریت و ایجاد فرصتهای فروش و فروش متقابل
- توسعه محصول
- ردیابی نتایج ابتکارات بازاریابی
هدف تبلیغات
- جذب خریداران برای اولین بار برای خرید
- اطلاع رسانی یا یادآوری به مشتریان در مورد وجود برند شما
- متقاعد کردن مشتریان برای خرید از طریق تبلیغات
- با افزایش وفاداری به برند، مشتریان را راضی و راضیتر نگه دارد
- قوی نگه داشتن تصویر برند
- ایجاد کسب و کار خود به عنوان بهترین گزینه در میان سایرین در بازار
- ایجاد انگیزه در مشتریان فعلی برای خریدهای تکراری
مخاطب
فعالیتهای بازاریابی معمولا مخاطبان خاصی مانند مشتریان بالقوه یا مشتریان فعلی را هدف قرار میدهند.
از سوی دیگر، تبلیغات اغلب مخاطبان گستردهتری مانند عموم مردم را هدف قرار میدهد.
کانالهای فعالیت
فعالیتهای بازاریابی را میتوان از طریق کانالهای مختلفی مانند ایمیل، رسانههای اجتماعی و روابط عمومی انجام داد. حتی در سایتها از طریق سئو انجام میشود که درست است که شامل هزیه است، اما در بلند مدت جواب خیلی میگیرید.
در این زمینه میتوانید مقاله سئو و انواع آن چیست و چگونه کار میکند را با کلیک رویان مطالعه کنید.
ولی تبلیغات از طریق کانالهای پولی مانند تلویزیون، رادیو، تبلیغات چاپی و آنلاین انجام میشود.
بودجه
فعالیتهای بازاریابی ممکن است گران باشد، اما لزومی ندارد.
اما از سوی دیگر، تبلیغات تقریبا همیشه یک فعالیت پولی است.
تکنیکهای مورد استفاده در هر کدام
از آنجایی که بازاریابی و تبلیغات اهداف متفاوتی دارند، جای تعجب نیست که از تکنیکهای متفاوتی برای رسیدن به اهداف مذکور استفاده میکنند.
تکنیکهای بازار یابی
- بازاریابی درونگرا. استفاده از استراتژیهای ارگانیک برای جذب مشتریان خود به کسب و کارتان.
- در اینجا نمونهای از یک پست وبلاگ بازاریابی ورودی است که شما برای گرفتن اطلاعات مراجعه کردین و میتوانید در سایت سهند یاردیم تبلیغات کسب و کار خود را ثبت کنید.
- بازاریابی محتوا. بازاریابی محتوا میتواند از طریق پستهای رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام یا یوتیوب برای ایجاد محتوای قانعکنندهای باشد که توجه را به خود جلب کند و مشتریان را علاقهمند نگه دارد.
- بهینهسازی موتور جستجو یا سئو. با رتبه گرفتن کسبوکارتان در Google، میتوانید مشتریان را بدون هزینههای غیرضروری جذب کنید.
- بازاریابی ایمیلی. کسب و کار شما میتواند از طریق کمپینهای ایمیلی، خبرنامهها و تبلیغات با مشتریان در ارتباط بماند.
- بازاریابی وابسته. با مشارکت با وابستگان مناسب که میتوانند به مشتریان بیشتری دست یابند، میتوانید از سایر افراد قابل اعتماد استفاده کنید تا در ازای دریافت کمیسیون، برند شما را برای شما بازاریابی کنند.
تکنیکهای تبلیغات
- تبلیغات سنتی، به عنوان مثال چاپ، تلویزیون یا رادیو
- تبلیغات خرده فروشی، به عنوان مثال بازاریابی قفسه و مواد تبلیغاتی در فروشگاه.
- تبلیغات دیجیتال، به عنوان مثال تبلیغات رسانههای اجتماعی، بازاریابی ویدئویی، پست مهمان و غیره.
- تبلیغات بومی، به عنوان مثال نوشتن یک پست وبلاگ بومی
- تبلیغات بیلبورد
- تبلیغات موبایل در اپلیکیشنها
نتیجهگیری و جمع بندی
در این مقاله تفاوت بازاریابی و تبلیغات را ذکر کردیم و با همه موارد آنها آشنا شدیم.
به طور خلاصه، بازاریابی یک مفهوم گسترده است که شامل تمام فعالیتهایی است که یک شرکت برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود انجام میدهد.
تبلیغات یک نوع خاص از تبلیغات است که شامل ارتباط پولی با مخاطبان زیادی است.
اگر موارد ذکر شده را ندانیم مسیری را که دنبال میکنیم شاید در بلند مدت به اهداف خود دست یابیم.
منبع: