SEO (سئو) مخفف بهینه سازی موتور جستجو (search engine optimization) است و عملی است برای دریافت ترافیک هدفمند به یک وب سایت از طریق رتبه بندی ارگانیک در یک موتور جستجو. سئو شامل انواع سئوی تکنیکال، سئوی داخلی و سئوی خارجی است که از طریق ایجاد محتوای با کیفیت بالا، بهینه سازی محتوا پیرامون کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک کار می کند. سئو به یک وب سایت کمک می کند تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد.
- محصولاتی که می فروشید
- خدماتی که ارائه می کنید
- اطلاعات در مورد موضوعاتی که در آن تخصص یا تجربه عمیقی دارید.
هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال پیدا شدن و کلیک روی آنها بیشتر می شود. در نهایت، هدف بهینهسازی موتور جستجو کمک به جذب بازدیدکنندگان وبسایت است که تبدیل به مشتری، مشتری یا مخاطبی میشوند که مدام برمیگردد.
موتورهای جستجو با ارائه محتوایی که نیازهای جستجوی کاربر را برآورده میکند به سئو سایت شما کمک می کند. این موارد شامل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در عناوین، توضیحات متا، سرفصل های مختلف (H1)، شامل URL های توصیفی با کلمات کلیدی و… برای مشخص کردن معنای محتوای صفحه، از جمله بهترین روش های SEO است.
در این مقاله از سری مقالات تکنولوژی و مهندسی به سئو چیست و انواع آن و همچنین به نحوه کارکرد موتورهای جستجو برای خزیدن، ایندکس کردن و نمایه سازی صحبت خواهیم کرد.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
موتورهای جستجو با خزیدن (crawling)، نمایه سازی (indexing) و رتبه بندی (ranking) کار می کنند. خزیدن زمانی است که رباتها یا عنکبوتها پیوندها را از صفحهای به صفحه دیگر دنبال میکنند تا محتوای جدید را پیدا کنند. نمایه سازی زمانی است که آنها محتوایی را که پیدا می کنند ذخیره و سازماندهی می کنند. رتبه بندی زمانی است که از یک الگوریتم برای نشان دادن نتایج مرتبط برای کوئری (query) استفاده می کنند.
موتورهای جستجو چگونه در وب سایت ها می خزند؟
موتورهای جستجو با استفاده از رباتها یا عنکبوتهایی که پیوندها را در صفحات وب دنبال میکنند تا محتوای جدید پیدا کنند، وب را میخزند. آنها همچنین از فایلی به نام robots.txt استفاده میکنند که حاوی قوانینی است درباره اینکه چه صفحاتی باید یا نباید در یک وبسایت خزیده شوند. همچنین ممکن است از نقشههای سایتی (sitemaps) استفاده کنند که حاوی فهرستی از URLهایی است که وبسایت میخواهد آنها را بخزد.
چگونه می توانم وب سایت خود را قابل خزیدن (crawling) بیشتر کنم؟
برخی از موارد وجود دارد که می توانید برای خزیدن بیشتر وب سایت خود برای سئو انجام دهید که عبارتند از:
- مطمئن شوید که مهمترین پیوندهای شما در صفحه اصلی قرار دارند.
- از متن لنگر (anchor text) توصیفی و مرتبط برای پیوندهای داخلی استفاده کنید.
- یک نقشه سایت (sitemaps) ایجاد و ارسال کنید که تمام URL های شما را فهرست می کند.
- محتوای خود را به طور منظم به روز کنید و آن را تازه نگه دارید.
- از محتوای تکراری، لینک های شکسته یا صفحاتی که خزنده ها را مسدود می کنند، خودداری کنید.
- و…
موتورهای جستجو چگونه وب سایت ها را ایندکس می کنند؟
موتورهای جستجو با استفاده از خزنده هایی که محتوای هر وب سایتی را که بازدید می کنند جمع آوری و ذخیره می کنند، وب را فهرست می کنند. آنها این محتوا را در پایگاه داده ای فهرست می کنند که حاوی اطلاعاتی در مورد هر صفحه، مانند عنوان، کلمات کلیدی، تصاویر و غیره است. این فهرست به طور مرتب به روز می شود تا هر گونه تغییر یا صفحه جدید را در وب منعکس کند.
موتورهای جستجو چگونه صفحات وب سایت ها را رتبه بندی می کنند؟
موتورهای جستجو صفحات وب را بر اساس ارتباط و کیفیت آنها برای یک کوئری (query) جستجو شده توسط کاربران رتبه بندی می کنند. آنها از عوامل و الگوریتم های مختلفی برای ارزیابی صفحات وب استفاده می کنند، مانند محتوا، بک لینک، متن لنگر، بهینه سازی داخلی صفحه (on-page optimization) و غیره.
چرا سئو بر روی گوگل تمرکز می کند؟
سئو بر روی گوگل تمرکز دارد زیرا گوگل موتور جستجوی غالب با حدود 92 درصد از سهم بازار جهانی است. هدف سئو این است که ترافیک بیشتری را از موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو جذب کند، که کاربرانی با هدف بالا دارند که به دنبال راه حلی برای مشکلات خود هستند. سئو همچنین به ایجاد اعتماد و اعتبار برای یک برند با پیروی از بهترین شیوه های گوگل برای طراحی وب، محتوا و تجربه کاربر کمک می کند.
نقش و هدف سئو سایت چیست؟
نقش سئو این است که شرکت شما را در معرض دید مشتریان بالقوه در موتورهای جستجو، به ویژه گوگل قرار دهد. سئو شامل تجزیه و تحلیل و اجرای استراتژی های مختلف وب سایت برای بهبود رتبه شما برای موضوعات یا کلمات کلیدی خاص است. سئو همچنین به شما کمک می کند تا آگاهی از برند را ایجاد کنید، تجربه کاربری وب سایت را بهبود بخشید، فروش را افزایش دهید و عملکرد خود را اندازه گیری کنید.
استراتژی سئو چیست؟
استراتژی سئو برنامه ای است برای بهبود رتبه بندی یک وب سایت در موتورهای جستجو برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر. استراتژی سئو شامل مراحل مختلفی است که عبارتند از:
- تهیه لیستی از موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط با جایگاه شما
- بهینه سازی صفحات خود برای آن کلمات کلیدی و هدف کاربر (user intent)
- ساخت صفحات برای هر موضوع و پیوند دادن آنها به یکدیگر
- تولید محتوای باکیفیت که مخاطبان شما را جذب کرده و درگیر می کند
- تبلیغ محتوای خود در شبکه های اجتماعی، ایمیل و سایر کانال ها
- تجزیه و تحلیل نتایج خود و انجام تنظیمات در صورت لزوم برای بهبود مراحل بالا
- و…
انواع سئو
انواع مختلفی از سئو وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی وب سایت خود از آنها استفاده کنید، 3 نوع اصلی آن عبارتند از:
- سئوی فنی (Technical SEO): سئوی فنی یا تکنیکال شامل بهبود جنبه های فنی وب سایت شما، مانند سرعت سایت، نمایه سازی، خزیدن، سازگاری با موبایل و غیره است.
- سئو داخلی (On-page SEO): سئو داخلی شامل بهینه سازی محتوا و عناصر صفحات وب شما، مانند عناوین، سرفصل ها، کلمات کلیدی، تصاویر، متا تگ ها و غیره است.
- سئوی خارج از صفحه یا سئوی خارجی (Off-page SEO): سئوی خارجی شامل ایجاد اعتبار و شهرت وب سایت شما از طریق عوامل خارجی مانند بک لینک ها، رسانه های اجتماعی، برندینگ و غیره است.
سئو فنی یا تکنیکال
سئو فنی فرآیندی است برای اطمینان از اینکه وب سایت شما الزامات فنی موتورهای جستجو را با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک برآورده می کند. سئو فنی شامل بهینه سازی جنبه هایی مانند:
- ساختار سایت (Site structure): منظور از ساختار سایت این است که صفحات وب شما سازماندهی شده و به هم مرتبط می شوند. ساختار سایت به موتورهای جستجو و کاربران کمک می کند تا به راحتی وب سایت شما را درک کنند.
- ساختار لینک (URL structure) : با ساختار url آدرس های صفحه وب شما قالب بندی می شوند. ساختار URL واضح، توصیفی و غنی شامل کلمات کلیدی مربوط به موتورهای جستجو و کاربران کمک می کند تا بفهمند صفحه شما در مورد چیست.
- ناوبری Breadcrumbs: ناوبری به کاربران نشان می دهد که در کجای وب سایت شما هستند. ناوبری Breadcrumbs به موتورهای جستجو و کاربران کمک می کند تا صفحات مرتبط را پیدا کنند و تجربه کاربری را بهبود بخشند.
- مشکلات نمایه سازی (Indexing issues): این زمانی است که برخی از صفحات وب شما به درستی توسط موتورهای جستجو خزیده یا نمایه نشده اند. مشکلات نمایه سازی می تواند روی دیده شدن و رتبه شما در نتایج جستجو تأثیر بگذارد. شما می توانید از ابزارهایی مانند سرچ کنسول جستجوی گوگل یا نقشه سایت XML برای شناسایی و رفع مشکلات نمایه سازی استفاده کنید.
- URL های متعارف (Canonical URLs): کنونیکال زمانی استفاده می شود که به موتورهای جستجو می گویید کدام نسخه از یک صفحه وب ترجیح داده می شود تا از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری شود. URL های متعارف به موتورهای جستجو کمک می کنند تا سیگنال ها را یکپارچه کنند و صفحات شما را به درستی رتبه بندی کنند. (کنونیکال در محتواهای تکراری خود را نشان می دهند و از رتبه بندی بهتر کلمات یا صفحات شما به خاطر محتوای تکرای جلوگیری می کنند.)
بهینه سازی خارج از سایت یا سئوی خارجی
چندین فعالیت وجود دارد که ممکن است به معنای دقیق «SEO» نباشند، اما با این وجود می توانند با موفقیت سئو هماهنگ شوند و به طور غیرمستقیم به آن کمک کنند.
لینک بیلدینگ (فرایند به دست آوردن لینک به یک وب سایت) فعالیتی است که بیشترین ارتباط را با سئوی خارج از سایت دارد. میتواند مزایای زیادی (به عنوان مثال، رتبهبندی، ترافیک) از دریافت تعداد متنوعی از لینکهایی که به وبسایت شما از وبسایتهای معتبر و قابل اعتماد اشاره میکنند، داشته باشد. کیفیت پیوند بر کمیت یا تعداد پیوندها برتری دارد و تعداد زیادی از پیوندهای با کیفیت هدف است.
چگونه این لینک ها را دریافت کنیم؟ روشهای مختلفی برای ارتقای وبسایت از این طریق وجود دارد که با تلاشهای سئو امکان پذیر می شود. این موارد شامل:
- ساخت برند و بازاریابی برند: تکنیک هایی که برای افزایش شناخته شدن طراحی شده اند.
- روابط عمومی: تکنیکهای روابط عمومی به تعامل و آگاهی طراحی شدهاند.
- بازاریابی محتوا: برخی از اشکال محبوب عبارتند از ایجاد ویدیو، کتاب الکترونیکی، مطالعات تحقیقاتی و پست مهمان (یا وبلاگ نویسی مهمان). رپورتاژ آگهی یکی از این موارد می باشد که می توانید با کلیک روی رپورتاژ آگهی چیست این مقاله را مطالعه کنید.
- بازاریابی و بهینهسازی رسانههای اجتماعی: برند خود را در همه پلتفرمهای مرتبط پخش کنید، آن را بهطور کامل بهینه کنید و محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید.
- مدیریت فهرست (Listing management): ارائه و بهینهسازی اطلاعات در پلتفرمهایی که اطلاعات مربوط به شرکت یا وبسایت شما ممکن است فهرست شده و توسط جستجوگران پیدا شود (به عنوان مثال، دایرکتوریها، سایتهای بررسی، ویکیها).
- رتبهبندیها و بررسیها (Ratings and reviews): دریافت آنها، نظارت بر آنها و پاسخ به آنها.
به طور کلی، وقتی در مورد خارج از سایت صحبت می کنید، در مورد فعالیت هایی صحبت می کنید که قرار نیست مستقیما بر رتبه بندی از نقطه نظر فنی کاملا تأثیر بگذارد.
با این حال، هر کاری که به معرفی برند شما کمک کند اهمیت دارد. شما می خواهید نام تجاری شما در هر جایی که مردم شما را جستجو کنند پیدا شود. به این ترتیب، برخی از افراد سعی کردهاند نام «بهینهسازی موتور جستجو» را به (search experience optimization) یا (search everywhere optimization) تغییر دهند.
سئوی محتوا (Content SEO) چیست؟
سئوی محتوا زیرمجموعه ای از سئو داخلی است که بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا که با هدف کاربر مطابقت دارد و برای مخاطبان شما ارزش در قالب محتوای با کیفیت از طریق مقالات، راهنماها و… را ارائه می کند و روی آن تمرکز دارد.
منابع: