تفاوت فعالیت بدنی و ورزش چیست؟

تفاوت فعالیت بدنی و ورزش هر چند شاید کم باشد، ولی تفاوت مهمی با هم دارند.

اصطلاحات « فعالیت ورزشی به انگلیسی sports activity» و « فعالیت بدنی به انگلیسی physical activity» اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

با این حال، تفاوت ظریفی بین این دو اصطلاح وجود دارد.

فعالیت ورزشی هر فعالیتی است که شامل رقابت یا بازی های سازماندهی شده باشد.

نمونه هایی از فعالیت های ورزشی شامل بسکتبال، فوتبال، بیس بال، فوتبال، تنیس و گلف است.

فعالیت بدنی به هر فعالیتی گفته می شود که شامل حرکت و نیاز به صرف انرژی است.

نمونه هایی از فعالیت های بدنی شامل پیاده روی، دویدن، شنا، رقصیدن، دوچرخه سواری، باغبانی و کارهای خانه است.

در مقاله قبلی در مورد آمادگی جسمانی چیست و انواع آن صحبت کردیم که می توانید با کلیک روی عنوان تعریف آمادگی جسمانی آن را نیز مطالعه کنید.

تفاوت فعالیت بدنی و ورزش چیست؟

فعالیت ورزشی چیست؟

فعالیت ورزشی یک اصطلاح گسترده است که طیف گسترده ای از فعالیت ها را در بر می گیرد، از جمله انواع ورزش های رقابتی و غیر رقابتی.

فعالیت های ورزشی می تواند انفرادی یا تیمی باشد و می توان آنها را در داخل یا خارج از خانه نیز انجام داد.

برخی از محبوب ترین فعالیت های ورزشی عبارتند از:

  • بسکتبال
  • فوتبال
  • بیسبال
  • فوتبال
  • تنیس
  • گلف
  • شنا كردن
  • دویدن
  • دوچرخه سواری
  • رقصیدن
  • و…

فعالیت بدنی چیست؟

فعالیت بدنی به هر نوع فعالیت جسمانی اشاره دارد که با هدف بهبود سلامت و حفظ و تقویت قابلیت های جسمانی و قلبی عروقی انجام می‌شود.

این فعالیت‌ها می‌توانند شامل پیاده‌روی، دویدن، شنا، بازی‌های تیمی، تمرینات استقامتی، تمرینات مقاومتی و سایر فعالیت‌های ورزشی و غیر ورزشی باشند.

تفاوت فعالیت بدنی و ورزشی

فعالیت بدنی و ورزش دو مفهوم متفاوت هستند.

فعالیت بدنی به هر نوع فعالیتی اشاره دارد که باعث افزایش فعالیت بدنی و سوخت و ساز بدن می‌شود.

در حالی که ورزش فعالیت بدنی خاصی است که با هدف افزایش سلامتی و بهبود عملکرد بدن انجام می‌شود.

با این حال، تفاوت دقیق بین این دو مفهوم ممکن است بسته به منبع و تعریف استفاده شده، متفاوت باشد.

مثلا ورزش به معنای فعالیتی است که به صورت منظم و با هدف افزایش سلامتی و بهبود عملکرد بدن انجام می‌شود.

همچنین انجام ورزش به موجب افزایش فعالیت بدنی، باعث بهبود سلامتی جسمی و روانی شخص می‌شود. ورزش می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا، بدمینتون، بسکتبال، فوتبال، بدن‌سازی، یوگا و… باشد.

فواید فعالیت بدنی منظم چیست؟

فعالیت بدنی منظم فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی دارد. برخی از مزایای فعالیت بدنی منظم عبارتند از:

  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان
  • افزایش تراکم و استحکام استخوان
  • بهبود توان و قدرت عضلات
  • کاهش چربی بدن
  • بهبود تعادل
  • بهبود خلق و خو و سلامت روان
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود کیفیت خواب
  • و…

انواع فعالیت های ورزشی چیست؟

ورزش می‌تواند شامل انواع مختلفی از فعالیت‌های بدنی باشد که بسته به نوع فعالیت، نیازهای بدنی و هدف انجام ورزش، متفاوت هستند.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  رازهای زیبایی صورت: 13 نکته زیبایی برای صورت

همچنین، انواع مختلفی از فعالیت های ورزشی وجود دارد که رقابتی و غیر رقابتی می باشند.

برخی از انواع فعالیت ورزشی رایج شامل:

  • تمرینات ایروبیک یا هوازی (مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا، بدمینتون و…)
  • تمرینات استقامتی (مانند دویدن، شنا، پیاده‌روی سریع و…)
  • تمرینات مقاومتی (مانند بدن‌سازی و…)
  • تمرینات انعطاف‌پذیری و تعادل (مانند یوگا، پیلاتس و…)
  • ورزش‌های تیمی (مانند بسکتبال، فوتبال، هاکی و…)
  • ورزش‌های هنری (مانند پارکور، تن‌درستی و…)
  • ورزش‌های آبی (مانند شنا، غواصی و…)
  • ورزش‌های زمستانی (مانند اسکی، اسنوبرد و…)
  • ورزش‌های آزاد (مانند کوهنوردی، پرش با بالشتک و…)
  • و…

برخی دیگر از رایج ترین انواع فعالیت های ورزشی در دسته بندی متفاوت عبارتند از:

  • ورزش های انفرادی: ورزش هایی هستند که توسط یک نفر انجام می شود، مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و تنیس.
  • ورزش های تیمی: ورزش هایی هستند که توسط دو یا چند نفر در یک تیم انجام می شود، مانند بسکتبال، فوتبال، فوتبال و بیس بال.
  • ورزش های راکتی: ورزش هایی هستند که با راکت انجام می شوند مانند تنیس، بدمینتون و اسکواش.
  • ورزش های توپی: ورزش هایی هستند که با توپ انجام می شوند مانند بسکتبال، فوتبال، فوتبال و بیس بال.
  • ورزش های آبی: ورزش هایی هستند که در آب انجام می شوند مانند شنا، موج سواری و غواصی.
  • ورزش در فضای باز: ورزش هایی هستند که در فضای باز انجام می شوند، مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و….
  • ورزش های داخل سالن: ورزش هایی هستند که در داخل یک سالن ورزشی انجام می شوند مانند بسکتبال، والیبال و بولینگ.
  • و…

فواید فعالیت بدنی از نظر جسمی و روحی چیست؟

فعالیت بدنی هر حرکتی است که توسط ماهیچه های اسکلتی ایجاد می شود و نیاز به صرف انرژی دارد. برای حفظ سلامت و تندرستی کلی مهم است.

فعالیت بدنی فواید جسمی و روحی زیادی دارد.

برخی از مزایای فیزیکی فعالیت بدنی

اگر کسی از شما پرسید که برخی از فواید فیزیکی فعالیت بدنی را نام ببرید ، می توانید موارد زیر را مطالعه کرده و جواب دهید که این موارد عبارتند از:

  • بهبود سلامت قلب و عروق: فعالیت بدنی با افزایش جریان خون و رساندن اکسیژن به بافت‌های بدن به حفظ سلامت قلب و ریه‌ها کمک می‌کند.
  • کاهش خطر بیماری های مزمن: فعالیت بدنی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان کمک کند.
  • افزایش تراکم و قدرت استخوان: فعالیت بدنی به ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی کمک می‌کند که می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌دیدگی کمک کند.
  • بهبود قدرت عضلات: فعالیت بدنی به تقویت و تقویت عضلات کمک می کند، که می تواند وضعیت بدن را بهبود بخشد و انجام کارهای روزانه را آسان تر کند.
  • کاهش چربی بدن: فعالیت بدنی می تواند به سوزاندن کالری و کاهش چربی بدن کمک کند، که می تواند منجر به کاهش یا حفظ وزن (مقاله راه های کاهش وزن ) شود.
  • بهبود تعادل و هماهنگی: فعالیت بدنی به بهبود تعادل و هماهنگی کمک می کند که می تواند به جلوگیری از سقوط کمک کند.
  • بهبود خلق و خو و سلامت روان: فعالیت بدنی می تواند به بهبود خلق و خو و کاهش سطح استرس کمک کند. همچنین می تواند به بهبود عملکرد شناختی و حافظه کمک کند.
  • افزایش سطح انرژی: فعالیت بدنی می تواند به افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی کمک کند.
  • بهبود کیفیت خواب: فعالیت بدنی می تواند با کاهش سطح استرس و راحت تر به خواب رفتن به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • کاهش درد: فعالیت بدنی می تواند با افزایش جریان خون و بهبود انعطاف به کاهش درد کمک کند.
  • بهبود عملکرد جنسی: فعالیت بدنی می تواند با افزایش جریان خون در اندام تناسلی به بهبود عملکرد جنسی کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: فعالیت بدنی می تواند با افزایش تولید گلبول های سفید به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.
این مقاله را نیز مطالعه کنید:  رنگ گل ها چه معنایی دارند

علاوه بر این، فعالیت بدنی می‌تواند بهبود روانی فرد را نیز به همراه داشته باشد.

برخی از فواید روانی فعالیت بدنی نیز عبارتند از:

  • بهبود خواب و کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود تمرکز و حافظه
  • افزایش اعتماد به نفس و رضایت از خود
  • کاهش علائم افسردگی و اضطراب
  • بهبود خلق و خو
  • بهبود کیفیت زندگی و طول عمر
  • و…

فعالیت بدنی برای چه افراد مبتلا به بیماری‌های خاصی مناسب نیست؟

برای برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، فعالیت بدنی ممکن است مناسب نباشد و احتمالا به جای بهبودی، باعث تشدید علائم بیماری شود.

برای این نوع افراد، انجام فعالیت بدنی باید تحت نظارت پزشک باشد و باید با توجه به شرایط و بیماری فرد، نوع و شدت فعالیت بدنی تعیین شود.

بعضی از بیماری‌هایی که فعالیت بدنی برای آنها مناسب نیست عبارتند از:

  • بیماری‌های قلبی و عروقی شدید
  • بیماری‌های تنفسی شدید مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه
  • بیماری‌های مفصلی شدید مانند آرتروز
  • بیماری‌های عصبی شدید مانند صرع و پارکینسون
  • بیماری‌های اسکلتی شدید مانند استئوپروزیس ( پوکی استخوان )

به هر حال، برای بسیاری از بیماری‌ها و شرایط پزشکی، فعالیت بدنی مناسب و حتی ضروری است.

به عنوان مثال، برای بیماران دیابتی، فعالیت بدنی منظم می‌تواند باعث کاهش قند خون و بهبود کنترل بیماری شود. یا برای بیماران مبتلا به افسردگی، فعالیت بدنی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر باشد.

بنابراین، در هر صورت قبل از شروع به انجام فعالیت بدنی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را در مورد نوع و شدت فعالیت بدنی بپرسید.

آیا فعالیت بدنی می‌تواند به بهبودی بیمارانی که دچار افسردگی هستند کمک کند؟

بله، فعالیت بدنی می‌تواند به بهبودی بیمارانی که دچار افسردگی هستند کمک کند.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  چگونه جوان بمانیم؟ (18 عادت سالم)

مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند به عنوان یک روش درمانی موثر در کاهش علائم افسردگی عمل نماید.

این فعالیت‌ها می‌توانند به عنوان یک روش غیردارویی در درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرند.

دلیل این اثر مفید فعالیت بدنی بر روی افسردگی، ترشح هورمون‌هایی مانند اندورفین، سروتونین و دوپامین می‌باشد. این هورمون‌ها به عنوان مواد شیمیایی مغزی، احساس خوشایند و خوشحالی را بهبود می‌بخشند.

علاوه بر این، فعالیت بدنی باعث کاهش سطح هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول می‌شود که به دلیل تاثیرات منفی خود بر روی روحیه، می‌تواند علائم افسردگی را تشدید کند.

از جمله فعالیت‌هایی که می‌تواند در کاهش علائم افسردگی مؤثر باشد، می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، شنا، ورزش‌های هوازی و تمرینات مقاومتی اشاره کرد.

با این حال، قبل از شروع به انجام فعالیت بدنی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را در مورد نوع و شدت فعالیت بدنی بپرسید.

نتیجه گیری

در این مقاله، تفاوت بین فعالیت بدنی و ورزش به طور جامع بررسی شد.

فعالیت بدنی بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است.

چرا که هم فواید جسمی و هم روانی دارد و می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک کند.

فعالیت بدنی به هر نوع فعالیت جسمانی اشاره دارد که بهبود سلامت و قابلیت‌های جسمانی بدن را هدف می‌گیرد.

از طرف دیگر، فعالیت ورزشی به هر فعالیت ورزشی اشاره دارد که با هدف تقویت بدن، بهبود عملکرد ورزشکاران و بهبود سلامت صورت می‌گیرد.

فعالیت بدنی منظم دارای فواید بهداشتی و بهبودی بسیاری است. بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل و کاهش وزن، تقویت و ساخت عضلات، بهبود سیستم ایمنی و کاهش استرس و اضطراب را شامل می‌شود.

همچنین، فعالیت بدنی بهبود روحیه، تمرکز و حافظه را نیز به ارمغان می‌آورد.

نتیجه نهایی این که فعالیت بدنی و ورزش هر دو دارای فواید بهداشتی و بهبودی برای جسم و ذهن هستند، با این تفاوت که فعالیت بدنی بیشتر به تقویت عمومی و بهبود سلامت جسمانی تمرکز دارد، در حالی که ورزش همچنین به بهبود عملکرد ورزشی و ارتقای عملکرد در یک ورزش خاص می‌پردازد. با انتخاب فعالیت بدنی یا ورزش، هر فردی می‌تواند بهبودی قابل توجهی در سلامت و کیفیت زندگی خود را تجربه کند.


منابع:

cardio

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1424733

5/5 - (1 امتیاز)

“9 تیر 1402” 6:00 ب.ظ